Dag 16: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Robin&Linda - WaarBenJij.nu Dag 16: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Robin&Linda - WaarBenJij.nu

Dag 16: New York

Door: Robin&Linda

Blijf op de hoogte en volg Robin&Linda

23 September 2015 | Verenigde Staten, New York

Geen wekker vanochtend, want we moesten echt een klein beetje bijslapen.
Dat is gelukt (ondanks alle geluiden in en om het hotel 's ochtends...)
We hebben het ontbijt in het hotel overgeslagen, want het was niet echt uitnodigend en we waren toch te laat ;)
Eind van de ochtend zijn we op pad gegaan en hebben we op het metro station hier dichtbij (Queensboro plaza) een broodje gehaald.
Hierna zijn we met de metro naar Time Square gereisd waar we zijn uitgestapt. We hebben ervoor gekozen om enorm de toerist uit te gaan hangen en een kaartje voor de BigBus te kopen. Dit is een hop on - hop off bus met verschillende lijnen door New York heen. We zijn gelijk op de bus gestapt en richting het 9/11 memorial gereden. Het was trouwens maar goed dat we een vest hebben meegenomen, want vandaag was het door de wind aan de frisse kant. Wel af en toe de zon gelukkig.
Het was even heerlijk om lui in de bus te zitten en niet na te hoeven denken welke straat we in moesten of wat dan ook, daar hadden we de chauffeur voor ;) Na een half uurtje ongeveer zijn we bij het World Trade Center uitgestapt. Deze is niet te missen, want met zijn 541m steekt hij behoorlijk boven de rest uit. Het gebouw heeft trouwens 94 verdiepingen. Het grappige is trouwens dat ze in Canada en USA de eerste verdieping als begane grond tellen. Heet gaat dus van 'lobby' naar 2. Bij ons zou dat natuurlijk eerst 1 zijn.
Goed, we zijn rond het nieuwe WTC gelopen richting het 9/11 memorial monument. Dit zijn 2 hele grote vierkante 'fonteinen' op de plek waar de twin towers hebben gestaan. De rand van deze 2 fonteinen bevat alle namen van de mensen die zijn omgekomen tijdens de aanslag. Hier en daar was nog een roos of een Amerikaanse vlag aanwezig bij een bepaalde naam.
Het was erg indrukwekkend om op deze plek te zijn, wetende dat hier 14jaar geleden dit drama zich heeft afgespeeld. Het lijkt trouwens helemaal geen 14 jaar geleden voor ons gevoel.
Je zag mensen daar echt stilstaan en nadenken over wat er is gebeurd. Dat hadden wij ook, je krijgt toch wel een beetje een brok in je keel.
We hebben ook het naastgelegen 9/11 museum bezocht.
Dit is een ondergrond museum en loopt grotendeels onder het 9/11 monument door. Hier stonden dus echt de Twin Towers destijds.
In het algemene gedeelte van het museum stonden wat grotere overblijfselen, zoals een muur, een pilaar, de motor van een van de liften en een deels van de zendmast welke bovenop een van de torens stond. Allemaal aangetast en vervormd natuurlijk, maar nog wel herkenbaar.
Hierna zijn we in het museum het gedeelte ingegaan wat 'historical exhibition' heet. Hier liep je eigenlijk stapsgewijs de dag van 11 september 2001 door.
De route duurde wel dik 1.5uur en was ongelofelijk indrukwekkend. Eigenlijk niet in woorden uit te drukken en dat is niet overdreven.
Het bestond uit allemaal overblijfselen van de ramp. In het begin zag je het normale nieuws van die dag, de kranten, een foto van de Twin Towers gemaakt een klein uur voor de aanslag.. er was niets aan de hand. Totdat het eerst vliegtuig natuurlijk naar binnen kwam in de zuidelijke toren. Je hoorde echte fragmenten van de politieradio, van mensen die uit de torens naar huis belden en natuurlijk foto's en videobeelden. Stapsgewijs liep je door de tijd heen van die bewuste dag. Je hoorde op een gegeven moment ook voicemail gesprekken van mensen die in een van de gekaapte vliegtuigen zaten, overgebleven kleding, papieren uit het gebouw die half verbrand waren, alle nieuwskoppen en foto's van mensen die het op straat zagen gebeuren.. noem maar op. Je zag ook de vliegroutes en het hele verhaal in chronologische volgorde. We hadden niet verwacht dat het zo uitgebreid werd tentoongesteld als dit. We zijn blij dat we dit museum bezocht hebben, het is echt een must.
Toen we met een brok in onze keel weer buiten kwamen, was het inmiddels kwart voor 5. We zijn toen rustig aan naar de metro gelopen omdat we en uur later toch echt wel bij het Rockefeller Center moesten zijn. Door alle drukte, het rondkijken op Times Square en het 'kleine stukje lopen' van Times Square naar het Rockefeller center (wat dus niet zo'n klein stukje bleek te zijn) kwamen we daar om 18uur aan, precies op tijd.
We konden gelijk doorlopen naar de lift, want we hadden voor onze vakantie al kaartjes gekocht. Scheelde een dikke rij! ;)
Gelukkig ging ook Robin met zijn hoogtevrees en 9/11 verhaal in het achterhoofd mee naar boven, naar de 67e verdieping. Het duurde ongeveer een minuut totdat je boven was.
Het uitzicht was fenomenaal! Echt zoals je al hier en daar op foto's hebt gezien, maar dan sta je er gewoon zelf! Al die grote gebouwen, zover je oog rijkt! Aan de ene kant het enorme Central Park, aan de andere kant het Empire State Building en in de verte het One World Trade Center en nog een stukje verder het Vrijheidsbeeld. Nu wisten we echt zeker dat we in NYC waren ;) Je kon vanaf de 67e verdieping nog 2 terrassen naar boven lopen, dus maximaal stond je op de 69e verdieping.
We zijn expres rond 18.15uur met de lift gegaan omdat de zon dan bijna onder gaat. Dan zie je de stad nog met daglicht en langzaam worden dit allemaal lichtjes. Linda stond tijdens de zonsondergang al op de hoogste etage klaar om foto's te gaan maken op het moment dat het donker werd. Dat idee hadden meer mensen, dus het was druk! Hoe dan ook, we hadden een goede plek ;)
Het duurde wel eventjes voordat de lucht echt donker genoeg was zodat je echt het bekende uitzicht hebt met alle verlichte gebouwen, maar het was het dubbel en dwars waard. Robin is iets eerder naar beneden gegaan want hij had het wel eventjes gezien op die hoogte. Na het maken van wat 'nachtfoto's' is ook Linda naar beneden gegaan.
Onderin het Rockfeller Center waren wat winkeltjes en eettentjes. Hier hebben we (weer!) heel gezond gegeten; een zelf samengestelde salade! Het was echt heerlijk! Het ging op de subway manier, dus je kon elk ingrediënt apart kiezen en zo je eigen salade samenstellen.
Na het gezonde eten liepen we weer richting Times Square toe. Omdat we we nog aan het napraten waren en enorm goed op de weg aan het letten waren (NOT) liepen we straal voorbij Times Square. Linda had al hele zere voeten, en toen waren we dus ook nog verkeerd gelopen. Hoe dan ook, we hebben het gered ;) Om het gezonde eten te compenseren hebben we toch nog even een Frozen Yoghurt gehaald als toetje. Midden op Times Square hebben we deze samen opgegeten. Dat was wel even leuk, mooi mensen kijken en al het toeterende verkeerd voorbij zien gaan.
Wat grappig is, het is in NY verboden om te toeteren, maar omdat de politie toch niet weet wie toetert (doen ze namelijk bijna allemaal) krijgt niemand een boete haha!
Toen de Frozen Yoghurt op was zijn we via een paar winkeltjes naar de metro gelopen en richting hotel gegaan.
In de metro stapte nog een meisje met gitaar in die aankondigde welk liedje ze ging spelen en begon toen ook luidrichtig op haar gitaar te pingelen. Heel apart, midden in de coupe zonder dat iemand ook maar iets zei. Ze wilde hier natuurlijk geld mee ophalen ;) Maar het bracht ook wel wat sfeer in de metro.
Rond 23uur kwamen we in het hotel aan. Het was een lange, maar zeer indrukwekkende dag!

• 23 September 2015 - 07:20

Peter & Susan:

Hoi Linda & Robin,

Wat een fantastische verhalen! We genieten iedere keer weer van jullie belevenissen. Nog veel plezier!

Groetjes van ons.

• 23 September 2015 - 13:38

De Vriesjes:

Hai Linda en Robin,

Wat geweldig steeds om al jullie belevenissen te lezen, heerlijk al die verhalen, we kijken er elke keer weer naar uit!!!
    Jaaa New York... geweldig om daar nu te zijn, wat een wereldstad en zoveel te zien.
    Het lijkt mij ook hèèl indrukwekkend om op de plek te zijn gewees waar de Twintowers hebben gestaan, daar wordt je wel even stil van...
    En wat gaaf die foto vh Rockfeller Center van jullie beiden, goed van Robin dat hij zo hoog is geweest en wat een uitzicht...
    Jullie gaan nog heel wat zien in New York en we kunnen al niet wachten op het volgende reisverslag van jullie.
    Ik (Petra) kijk al helemaal uit naar de foto`s vh Vrijheidsbeeld, lijkt mij super... maar dat weet Linda wel (knipoog)...
    Heel veel plezier daar in NYC.

Dikke zoen,

Eva Rein Petra

• 23 September 2015 - 15:58

Tineke En Bennie:

Hoi Linda en Robin,

Hier hebben we maar één oord voor nodig:

INDRUKWEKKEND.

Liefs,
    Pa en Ma Visscher

• 23 September 2015 - 17:22

Tante Hennie En Oom Arnold:

Hallo Linda en Robin.
    Wat een mooie reis.
    En nu de Big Apple, dat moet indrukwekkend zijn.
    Gaan jullie nog fietsen, een stukje Manhattan Waterfront Greenway
    of de Brooklyn bridge met Brooklyn Heights en dan terug via de Manhattan bridge
    Of wordt het een boot Status Island Ferry.
    We zijn benieuwd naar het volgende verslag.
    Nog veel bezier toegewenst
    Groeten van Tante Hennie en Oom Arnld.

• 23 September 2015 - 18:09

Gul:

Linda en Robin,

Wowww krijg zelf bijna hoogtevrees na het zien van de foto's ahahah! Hoe heb je Robin overgehaald om toch nog naar boven te gaan.. Do you have tips for me??:p Memik zou echt nooit meegaan...
    Zulke mooie foto's en verhalen!!! Wat zien jullie veel! Echt superleuk!
    Geniet er nog van en tot snel!!!

Groetjes van Gül en Memik!