Dag 22: Washington DC - Zwolle - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Robin&Linda - WaarBenJij.nu Dag 22: Washington DC - Zwolle - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Robin&Linda - WaarBenJij.nu

Dag 22: Washington DC - Zwolle

Door: Robin&Linda

Blijf op de hoogte en volg Robin&Linda

29 September 2015 | Nederland, Zwolle

Op onze allerlaatste dag stond de wekker om half 9, want er stond nog iets op de planning.
We hebben uitgecheckt en onze koffers bij de Bell Captain gestald.
Als ontbijt namen we wat fruit wat we nog hadden, waarna we richting de metro zijn gelopen.
Vandaag ging de metro gelukkig wel om de tien minuten, dus we hoefden niet lang te wachten. We zijn bij het Capitool uitgestapt, want we hadden kaarten gereserveerd voor een rondleiding.
Helaas stond de kenmerkende ronde koepel compleet in de steigers, dus geen mooie foto helaas.
Bij de ingang werden we weer onderworpen aan een strenge veiligheidscontrole, dus we konden we boel weer door de scanner laten gaan. Eenmaal binnen bleken we niet de enige die een tour hadden. Het was heel erg druk! Overal grote groepen mensen van scholen en tourbussen met vol toeristen.
Gelukkig hadden wij de (gratis) kaartjes al maanden geleden gereserveerd dus we konden zo doorlopen, terwijl andere mensen 30min moesten wachten op kaartjes ;)
Eerst werden we met een grote groep (100 mensen?) naar een bioscoop zaaltje geleid, waar we een film kregen te zien van de geschiedenis van Amerika. En dan met name wat betreft de oorsprong van de politiek, de oorlogen en alle verdagen en wetten die in der tijd zijn aangenomen en veranderd. Dat was wel even interessant om te zien, veel wisten wij hier namelijk niet zo veel van. Hierna begon de tour. We werden eerst in groepen van ongeveer 20 mensen verdeeld met elk een eigen gids. We kregen vervolgens een koptelefoon waar de stem van onze tourguide door klonk. Dat was wel nodig, omdat het zo druk was en je anders geen touw aan het verhaal kon vastknopen.
De tour leidde ons door een aantal vertrekken van het centrale gebouw met de koepel. Er waren overal veel details te zien en er stonden overal beelden van oud presidenten en mensen die van grote waarde waren voor de geschiedenis van Amerika. Uiteindelijk kwamen we in het midden van het gebouw uit, met de grote koepel. Heel erg jammer, maar ook aan de binnenkant stond de koepel in de steigers. Het enige deel wat steiger-vrij was, was het middelpunt van de koepel boven ons met de lijfspreuk; 'e pluribus unum' (uit velen één)
Achter de steigers hingen grote schilderijen waarop bepaalde gebeurtenissen uit de geschiedenis van Amerika werden afgebeeld. Ook hier stonden weer diverse beelden van mensen.
Er was nog wel iets speciaals in deze ruimte. Op de grond was een tegeltje te zien van Jefferson zijn bureau stond. Als je vanaf die plek zo'n 10meter verderop ging staan in een rechte lijn met dat tegeltje, kon je zelfs gefluister van de persoon die 10m verderop stond, verstaan.Hij heeft wel uitgelegd wat de reden hierachter was, maar dat hebben we door de drukte en het snelle praten van de tourguide niet helemaal meegekregen. Wat betreft de tour, die was over het algemeen wel erg snel. Hij had het tempo er wel in zitten. Moest ook wel, want er waren natuurlijk nog wel meer touringcars die ondertussen het capitool bereikten. Maar wel jammer dat het zo druk en redelijk gehaast ging, want hierdoor konden we niet makkelijk foto's maken ;)
Aan het eind van de tour hebben we nog even in het restaurant van het Capitool geluncht, waarna we op de metro terug naar het hotel zijn gestapt. Hier hebben we nog even ge-internet, waarna we de koffers hebben opgehaald en richting onze airport-shuttle zijn gelopen. Die stond er al, dus we konden gelijk instappen. We hebben nog 1 persoon opgehaald bij een ander hotel en daarna zijn we richting vliegveld gereden.
Op het vliegveld was het erg druk bij de incheckbalie. Bleek dat er meerdere groepen wielrenners stonden. Na het bestuderen van de gezichten zagen we ook bekende wielrenners! Zo zagen we Robert Geesink, Mollema en Dumoulin! Ook waren er veel renners van de groep Astana en nog een aantal uit Slovenië. Blijkbaar hebben ze in USA een wedstrijd gehad ofzo.
Wij hebben online al ingecheckt, dus we hoefden alleen onze bagage af te geven. Hierna konden we doorlopen richting douane. Weer door de bodyscan natuurlijk. Dit keer moesten we ook onze schoenen uit doen. In de hal erna werden we met een klein treintje (wel supermodern) naar de gate gebracht. Hier moesten we nog een uurtje wachten totdat we het vliegtuig in konden. Hier zaten ook weer de NL wielrenners (ook de Sloveense trouwens) dus die zaten op dezelfde vlucht als wij.
Het boarden ging aardig vlot, maar helaas moesten we nog 10min wachten op een aantal mensen die geen klok konden kijken. Toen die ook gearriveerd waren zijn we naar de startbaan getaxied. Hier stond alleen een kleine file! Voor ons moesten nog zo'n 6 vliegtuigen opstijgen voordat wij weg mochten. Over 3 banen verdeeld stonden ze te wachten, dus bijna 20 vliegtuigen waren aan het wachten. Uiteindelijk zijn we bijna 30min te laat de lucht in gegaan.
Het was een nachtvlucht, dus na zo'n 2uur vliegen, vlogen we het donker in.
De vlucht zelf is eigenlijk heel goed gegaan. Geen rare dingen onderweg, ook geen turbulentie zoals op de heenweg.
We hebben de zon onder zien gaan en de zon zien opkomen. Onderweg toen we onder Groenland vlogen was zelfs nog in de verte het noorderlicht te zien! Op Schiphol was het licht toen we weer voet op Nederlandse bodem zetten :)
Stiekem heeft Linda nog aan Dumoulin gevraagd of ze op de foto met hem mocht haha en dat vond hij gelukkig geen probleem.
Hierna moesten we door de paspoortcontrole lopen waarna we bij de bagageband uit kwamen. Alles ging supersnel! Normaal duurt het op Schiphol wel even, maar we kwamen aanlopen en de koffers kwamen al voorbij. Het leek wel alsof er een mammoet op de koffer van Linda was gaan zitten, die was helaas een beetje vervormd. Verder geen kapotte spullen ofzo hoor, maar je zag wel duidelijk dat er nogal ruw mee om is gegaan.
In de aankomsthal stonden de vader en broer van Robin ons al op te wachten. Ze waren speciaal enorm vroeg uit bed gekomen om ons op te halen ;)
Na een redelijke drukke rit op de snelweg kwamen we weer thuis aan! De moeder van Robin was inmiddels met Boj (de hond) gearriveerd en zij waren ook heel erg blij om ons weer te zien!
Boj was helemaal door het dolle heen! Ook de katten waren helemaal aan het kroelen bij ons, dus die koesterden geen wrok tegen ons gelukkig :p
'S middags hebben we echt nog even een paar uur geslapen want we hadden in het vliegtuig geen oog dicht gedaan natuurlijk. Nu hopen dat de jetlag niet al te heftig gaat worden!

Van de week komt er nog een blog met een samenvatting van de reis ;)
Voor nu, iedereen heel erg bedankt voor het mee-beleven van onze reis en alle lieve en leuke reacties die jullie geplaatst hebben. Elke dag hebben wij ze gelezen :)
Het was erg leuk om een blog bij te houden ook al kostte het soms wel wat tijd. De meeste tijd ging overigens in het plaatsen van de foto's zitten, want de site is hierin erg traag en vervelend geweest!
Maar dat hadden we er echt voor over hoor, we vonden dat jullie ook moesten zien wat wij hebben gezien.
Er zijn nog honnnnnnderden foto's die jullie uiteraard niet gezien hebben, maar die zijn altijd nog te bekijken! ;)

• 29 September 2015 - 22:06

Tienek En Bennie Visscher:

Linda en Robin,

Ook voor ons was het tijdens het lezen van jullie reisverslagen meegenieten met jullie belevenissen.
    Het bleek een erg leuke reis te zijn geweest en jullie hebben veel kunnen zien van zowel de USA als van Canada.
    We zijn wel blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn om de leuke verhalen aan te horen van de rondreis.
    Erg benieuwd zijn we naar alle foto's.
    Nu lekker nagenieten.

Liefs,

Tineke en Bennie Visscher

• 30 September 2015 - 07:35

Pascal:

Mooiste foto! Hond in koffer.... Stel je voor als mijn baasjes die weer willen gaan pakken....hahaha.

Welkom thuis! genoten van jullie verslagen en nu lekker bijkomen!!

• 30 September 2015 - 18:53

Cor:

Leuk om jullie tijdens de reis te hebben kunnen volgen ! Ben benieuwd naar de andere foto's!

• 03 Oktober 2015 - 19:02

Hemmo:

Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's! Jullie hebben een heel mooie reis gehad, waarvan jullie nog lang kunnen nagenieten. Maar 't is ook goed om jullie weer gezond en wel terug te zien!