Dag 17: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Robin&Linda - WaarBenJij.nu Dag 17: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Robin&Linda - WaarBenJij.nu

Dag 17: New York

Door: Robin&Linda

Blijf op de hoogte en volg Robin&Linda

24 September 2015 | Verenigde Staten, New York

Vandaag stond de wekker wel, want we moesten om 11uur de boot hebben vanuit Battery Park naar...Liberty Island! Het eiland waar het vrijheidsbeeld op staat.
We moesten enigszins haasten, want we moesten de gereserveerde kaartjes ook nog ophalen. Maar goed dat we gereserveerd hadden, we konden zo doorlopen en hebben de boot van 10.55uur gehaald :) Wel was er eerst een strenge controle waarbij je alle spullen, inclusief broekriem, vest enz in een bakje moest leggen wat door de scanner ging. Zelfde verhaal als op Schiphol. De bootreis zelf duurde ongeveer 10minuten tot je op Liberty Island aankwam.
Eindelijk was daar dan het vrijheidsbeeld wat we alleen maar van foto's en films kennen. Erg mooi om daar nu gewoon echt te staan!
We zjin eerst even doorgelopen naar het eind van het eiland(je) omdat je er een erg mooi zicht had op downtown Manhattan. Je kent misschien het plaatje wel van de skyline van New York, met de Twin Towers? Dat is hier genomen.. alleen nu waren de Twin Towers er helaas niet meer. Het oude stadsaanzicht stond er nog wel op een bord, maar het nieuwe zag je uiteraard, met het One WTC. Ergens mis je wel die twee torens hoor, we hebben dat al die jaren gekend natuurlijk. Wel even wennen aan het feit dat er nu maar 1 grote toren staat. Ze zijn wel bezig met een 2e toren, maar daarvan ligt de bouw momenteel (grotendeels) stil omdat er weinig interesse zou zijn van bedrijven om zich daarin te vestigen.
Hoe dan ook, het uitzicht was prachtig! Het was overigens ook erg mooi weer, zo'n 26 graden met alleen maar zon. We zijn een rondje om het vrijheidsbeeld heen gelopen waar we eindelijk (enorm op tijd: 12.30u) hehe) zijn gaan ontbijten. Hierna zijn we maar eens richting Lady Liberty gelopen, daar kwamen we natuurlijk voor ;)
Je mocht geen rugtas meenemen naar boven, vanwege veiligheid en de minimale ruimte die je daar hebt. Deze moesten we in een kluisje opbergen. Voordat we in de voet van het Vrijheidsbeeld aankwamen moesten we nog een keer door de controle, zelfde verhaal als eerder.. weer alles in een bakje doen. Bij elke attractie, zo ook het 9/11 museum merk je hoe streng de beveiliging is. Moet misschien ook wel..
Goed, eindelijk in de voet aan beland, moesten we naar boven toe. Er stond; met de lift 10min, per trap 5min. We dachten.. laten we maar lekker gezond met de trap gaan, het is maar 5 minuten. Er stond ook een rij voor de lift, dus vandaar onze keuze. Na 3 trappen hing er een bordje; 231 tredes tot het algemene uitkijkpunt, net onder het koperen beeld zelf. 231! Man man, dat waren heel wat trappen! Pff.. maargoed we zijn er gekomen.
Het uitzicht was wederom mooi en je stond letterlijk aan de voet(en) van het vrijheidsbeeld. Wij hadden echter kaartjes om ook naar de kroon te aan. Dat betekende dat we nog eens 146 treden omhoog moesten, want een lift was daar niet (veel te smal)
De trap was niet heel grappig, hij was heel erg smal (40cm breed?) En in een steile spiraalvorm. Hijgend en puffend kwamen we in de steeds smaller wordende ruimte boven in de kroon. Het fijne was dat de boel ook nog enigszins bewoog door de wind haha, dus je werd er weer even op gewezen dat je flink hoog stond. (93m)
Het was echt heel apart om daar in die kroon te staan. We hadden het echt groter verwacht! Maar het was echt heel erg krap en klein. Het was zo groot als een doorsnee badkamer, met raampjes van zo'n 30x30cm. De raampjes zijn de uitsparingen in de kroon die je ziet.
Na 5 minuten hadden we het alweer gezien, en er kwamen langzaam ook wat andere mensen naar boven (niet veel) dus zijn we weer via de spiraaltrap naar benden gegaan. Toen we beneden kwamen trilden onze benen als 2 rietjes door alle 377 treden weer naar benden te hebben gelopen. Robin kreeg er zelfs kramp in zijn bovenbeen van.
Eenmaal buiten en beneden hebben we nog wat foto's gemaakt en hebben we onze tas weer uit het kluisje gehaald. We waren na een paar uur op het eiland wel 'klaar' en zijn richting boot gegaan.
Er waren meer mensen op het idee gekomen om de boot terug te nemen.. er stond namelijk een rij van honderden mensen die op de boot stonden te wachten! We hebben iets van 40minuten moeten wachten totdat we op de boot zaten. Was wel even fijn om te zitten na al die trappen haha.
De boot ging van Liberty Island naar Ellis Island. Ellis Island is vroeger het immigratie eiland geweest, mensen dienden zich eerst hier te melden.
Eigenlijk wilden we nog wel eventjes rondkijken op het eiland, maar ook daar stond eenzelfde rij te wachten op de boot en daar hadden we geen zin in om weer te wachten. We zijn dus op de boot blijven zitten en weer richting Battery Park gevaren. Onderweg had je weer een adembenemend uitzicht op Downtown Manhattan.
Aangekomen biji Manhattan zijn we richting het One World Trade center gelopen, welke zo'n 10min verderop lag. Ook zijn we nog weer even gaan kijken bij het 9/11 monument, de north & south pool.
We zijn vervolgens doorgelopen naar de busstop van de hop on-hop off bus en hebben plaatsgenomen. Zo hebben we nog een heel stuk gezien van Downtown NY en zijn bij Time Square uitgestapt. Het was inmiddels bijna etenstijd, dus zijn we naar het Rockefeller center gelopen. De salade van gisteren was zo goed bevallen dat we vandaag weer een salade hebben genomen. Deze hebben we voor de deur van het Rockefeller center opgegeten terwijl we alle voorbijgaande mensen aan het bekijken waren ;)
Hierna zijn we richting Times Square gelopen en hebben we daar nog wat rondgekeken. Inmiddels was het bijna 19uur, wat betekent dat de hop on-hop off bus de avondroute ging rijden. Dan zie je NY mooi verlicht en rij je een route van 1.5uur.
Het was aardig druk en er stond zelfs een wachtrij. We konden in de 2e bus instappen en begonnen aan de tour. Nogsteeds was het natuulijk belachelijk druk in de straten. Je zag (en hoorde) overal taxi's, auto's en een verdwaalde fietser. Ook loeiden de sirenes voorbij van brandweer en politie.
Het aller mooiste stukje van de route was de oversteek over de Manhattan Bridge, Brooklyn in. Het uitzicht op de wolkenkrabbers was echt spectaculair mooi. Al die lichtjes!
We moesten natuurlijk ook weer terug over de brug, dus we konden nogmaals genieten van het mooie uitzicht. Na 1.5uur kwamen we weer aan op Times Square en was de avondroute afgelopen. Hier hebben we nog even rondgedwaald en hadden we een klein beetje honger gekregen n al dat geloop van vandaag. Dus hebben we stiekem nog een pizza slice gehaald haha, maar we hebben ook een verse fruitsalade erbij gegeten!
Nu waren onze pootjes wel echt moe en zijn we richting metro gelopen.
Tegen 22.45uur kwamen we weer in het hotel aan en konden onze voeten eindelijk even uitrusten.
Morgen alweer onze laatste volledige dag in NYC!

• 24 September 2015 - 12:14

Pascal:

De mooiste foto's om te zien zijn die met jullie tweetjes erop. Zo leuk!!!

• 24 September 2015 - 19:35

Mei:

Wat een geweldige ervaring!! Echt respect voor jullie enorme energie!

Groetjes