Dag 5: Toronto - Reisverslag uit Toronto, Canada van Robin&Linda - WaarBenJij.nu Dag 5: Toronto - Reisverslag uit Toronto, Canada van Robin&Linda - WaarBenJij.nu

Dag 5: Toronto

Door: Robin&Linda

Blijf op de hoogte en volg Robin&Linda

12 September 2015 | Canada, Toronto

Deze morgen hadden we wat opstart problemen.
De wekker stond om half 9, maar uiteindelijk gingen we er pas om half 10 uit, oepsie. En toen was helaas ook het ontbijt al ten einde! Mooi dom.... Maargoed bij de boeking destijds stond niet eens dat ontbijt inbegrepen zou zijn..
Hoe dan ook, na een trage opstart zijn we bij een nabijgelegen ontbijt restaurant wat gaan eten. Het heet 'Cora's' en het was echt een heel erg gezellig restaurant! Echt druk, dus dat was een goed teken ;)
Ze hadden er heerlijke gerechten, van wafels met siroop en vers fruit tot omelets enz. Echt heerlijk! Robin had wentelteefjes met vers gesneden aardbeien en aardbeiensaus. Linda had een bagel met gebakken ei en wat bacon met daarnaast allemaal vers gesneden fuit.
Eigenlijk hebben we dus toch nog beter ontbeten als dat we in het motel hadden kunnen doen, want daar is keuze uit zo'n 2 soorten brood en wat jam/pindakaas e.d.
Hierna zijn we richting Toronto Downtown gereden. En je raad het alweer, het was weer eens aardig druk! Dus het werd filerijden. Volgens mij is het hier gewoon altijd spitsuur.
Na een tijd rijden kwamen we eindelijk aan in downtown Toronto. Nu nog een parkeerplaats zoeken! Pff dat viel nog niet mee in die hectiek. Het was echt ongelofelijk druk en krap en er waren natuurlijk ook nog eens 36 wegen afgesloten. Eindelijk hadden we een parkeergarage gevonden.
We kwamen vervolgens buiten op straat en het stond er vol met fotografen en hordes mensen. We snapten er niets van en vroegen aan iemand wat er aan de hand was. Bleek dat het TIFF, een filmfestival aan de gang was. En net voordat we naar buiten kwamen was verdorie Matt Damon uit de auto gestapt. Heel erg jammer dat we die niet even hebben gezien. Zou een leuke bonus geweest zijn ;) De hele straat stond vol met mensen, stands die met films te maken hadden en wat acts. We kwamen niet voor de TIFF dus we gingen op weg naar de CN Tower.
Die toren is enorm hoog, hoogste punt van de toren is 553meter. Alleen Linda is de toren ingegaan, richting het observation deck. Dit is niet zo hoog, dit observatie dek is 'maar' 356meter hoog ;). Dit is overigens achter glas. Een etage lager kun je echt naar buiten om het uitzicht te aanschouwen, maar hier is wel rondom hekwerk geplaatst waardoor je eigenlijk geen normale foto kan maken. Op deze lagere etage kun je ook naar binnen, over de glazen voer lopen. Linda is er wel overheen gelopen, maar een hobby zal het niet worden. Heel raar om zo enorm hoog (342m) over een glasplaat te lopen en in de verte de mensen als stipjes te zien lopen. De vloer was dik zat hoor, qua gewicht zouden er 2 orka's op kunnen liggen ;)
Het uitzicht was trouwens waanzinnig. Het was niet enorm helder weer, maar je kon wel Amerika zien liggen, De andere kant van Lake Ontario was te zien, waar de Niagara Falls ongeveer liggen. Na weer een snelle lift-rit naar beneden liepen we downtown Toronto verder in.
Als verlaatte lunch hebben we een heel lekker bakje soep + een salade gegeten. Ondertussen konden we via wifi de route in de stad wat verder uitstippelen.
De stad was echt te overweldigend, groot en chaotisch. We vonden het ook geen mooie stad qua uitstraling. De hoge spiegelende wolkenkrabbers waren wel mooi om te zien, dat kennen we natuurlijk niet in NL. Door de drukte e.d. hebben we niet alles kunnen zien. We zijn nog wel naar de St. James Cathedral gelopen en onderweg zijn we nog over de Canadian walk of fame gelopen. 9 van de 10 bekende mensen kenden we niet haha, enkele wel zoals Alanis Morissette.
De kathedraal was erg mooi en had een hele klassieke uitstraling. En dat stond dus gewoon naast de nieuwbouw wolkenkrabbers. De kathedraal had ook erg mooie glas in lood ramen. Na wat foto's te hebben gemaakt, zijn we weer richting de auto gelopen. We waren er wel een beetje klaar mee en moesten natuurlijk nog een stuk naar het motel terug rijden.
Het was 1 en al stapvoets rijden weer. Pff we zijn blij dat we dit niet elke dag hoeven mee te maken, bijvoorbeeld thuis in Nederland. Het is niet te doen als je hier dagelijks moet zijn, of wanneer je 'eventjes' naar het centrum wil. De routeplanner geeft aan dat het 25minuten rijden is, maar door de drukte doe je er echt wel een keer zo lang over. Hoe dan ook, we hebben het gered en zijn zonder kleerscheuren de drukke binnenstad weer uitgekomen.
We zijn weer via het grote winkelcentrum met de Walmart gereden. We moesten nog avond eten, maar dit wilden we gewoon even in de magnetron in het motel klaarmaken. Bij de Walmart hadden ze gelukkig wel wat keuze ;) We hebben het toen gezellig opgegeten op de kamer!
De rest van de avond hebben we nog een beetje televisie gekeken en het aankomende hotel in Montreal aangepast. We lazen toch wat mindere reviews over hetgeen wat we geboekt hadden, vandaar de wissel.
Maar voordat we in Montreal aan zullen komen gaan we morgen eerst richting Ottawa, de hoofdstad van Canada. Qua inwoners zou de stad kleiner moeten zijn als Toronto, laten we het hopen ;)

Ps: de foto's van gisteren zijn inmiddels toegevoegd aan de blog. Vandaag helaas maar 1 foto vanaf een mobiele telefoon. De tablet pakt helaas de geheugenkaart die we vandaag hebben gebruikt niet.

• 12 September 2015 - 08:23

Tineke En Bennie:

Hoi Linda en Robin,
    Wel heftig zo'n dagje Toronto hoor. Maar goed, dat maken jullie ook allemaal weer mee.
    Toch anders dan hier in Nederlands toch.
    Met jullie hond Boj gaat het overigens uitstekend hoor. Hij voelt zich hier al goed thuis.
    Hoe is het met de blaasontsteking van Linda ?
    Nu op naar Ottawa en Montreal.
    Veel plezier en we zien het volgende reisverslag wel weer verschijnen.
    Liefs, Tineke en Bennie

• 12 September 2015 - 08:28

Antje:

Hoi Robin & Linda,

Wat een mooie foto's van de watervallen, jullie lijken net smurfen in die blauwe cape's. Ik denk dat je wel even stil wordt van het aanschouwen van dit natuurgeweld, prachtig!!
    Geniet verder van het mooie Canada, veel plezier!!