Dag 20; San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Robin&Linda - WaarBenJij.nu Dag 20; San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Robin&Linda - WaarBenJij.nu

Dag 20; San Francisco

Blijf op de hoogte en volg Robin&Linda

26 September 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Vanmorgen was het eventjes tijd om uit te slapen. Linda heeft wel op tijd ontbijt opgehaald zodat we dat in ieder geval alvast hadden. Daarna zijn we nog even gaan slapen waarna we het ontbijt hebben opgegeten. Het was eind van de ochtend/begin van de middag dag we nog even langs een paar winkels gingen hier. We hebben nog wat dingetjes gekocht, waaronder eindelijk 2 verzamelalbums voor de quarters! Haha, na lang zoeken toch gevonden. De spullen hebben we naar het hotel gebracht waarna we verder op pad gingen.

Nu was het tijd voor de Golden Gate Bridge! We hadden hem al vaker van afstand gezien, maar we waren nog niet dichtbij geweest.
Het was een heel gedoe om daar uiteindelijk aan de voet van de brug te komen! Het is niet dat je eventjes de metro pakt nee, we hebben een stukje de ondergrondse gepakt, daarna een stukje gelopen (was een hele tour om eindelijk de goede bushalte te vinden..) hier bus 30 gepakt, even later overgestapt op dezelfde lijn die wel verder reed, waarna we nog een keer moesten overstappen op lijn 28. Toen kwamen (na een stuk filerijden) eindelijk aan bij de Golden Gate Bridge. Ja je moet er wat voor over hebben! Maar het was het dubbel en dwars waard. Eindelijk zie je die grote herkenbare brug in het echt voor je neus.
Gelukkig was het weer een prachtige, heldere dag dus we konden alles prima bekijken.
De brug is echt groots en imponerend als je er zo bij staat. Ook had je mooi uitzicht op downtown met de wolkenkrabbers en zag je Alcatraz op een afstand liggen.
We konden niet heel erg lang blijven omdat we op tijd richting het stadion moesten voor de Baseball wedstrijd; San Francisco Giants tegen de San Diego Padres.

Het was inmiddels al redelijk spitsuur toen we met de bus downtown weer inreden. Het schoot voor geen meter op dus zijn we het laatste stuk naar de ondergrondse maar gaan lopen. Ging ook echt sneller gelukkig. Bij Powell Station zijn we op de ondergrondse gestapt en richting het AT&T park gereden. We waren natuurlijk niet de enige, de muni zat echt propvol met Giants fans.
Uiteindelijk kwamen we rond 19uur aan bij het stadion, de wedstrijd begon om 19.15uur.
De tickets hadden we enkele maanden geleden besteld en konden we hier afhalen.

We kwamen binnen op het vak, net nadat de wedstrijd was begonnen.
Echt mooi om zo eens een baseball stadion te zien! Wij zijn eigenlijk alleen maar voetbalstadions gewend.

Buiten stonden zonet nog rijen dik met mensen die nog naar hun plek toe moesten, terwijl ze eigenlijk al begonnen waren. We vonden dat raar, maar hier werkt het heel anders als bij een voetbalwedstrijd.
De mensen zijn relaxed, praten veel, lopen veel rond en ondertussen kijken ze een beetje naar de wedstrijd. Ook komen heel veel mensen 'te laat' binnen en schuiven aan. Andere mensen gaan na een uurtje weg. Heel apart! Wij zijn zo gewend om steeds op te letten bij een voetbalwedstrijd, daar zit ook veel beweging en actie in. In een baseball wedstrijd zit niet veel beweging, amper actie dus je kijkt daar ook heel anders naar.
Wat ook erg grappig was, ze kwamen daar met allerlei eten langs op de tribune; popcorn, churro's, suikerspin (cotton candy in het Engels), pizza, hotdog enz enz. Wanneer je wat wil hebben steek je je hand op en dan komt de persoon naar je toe. Als je in het midden van een rij zit (wij zaten op lange bankjes, niet op stoeltjes) dan geven je buren het eten door, en op de terugweg het geld door aan de verkoper. Je kunt zelf ook eten en drinken halen op de omloop. Robin had wat te eten gehaald want we hadden eigenlijk heel weinig gegeten vandaag (jaja, voor de verandering..) Het was een pistoletje met gesmolten kaas en allerlei gebakken groenten erop. Was wel lekker. Later nog een churro gehad, was ook heerlijk! (wat een churro is moet je maar even googelen ;-)).
Op een gegeven moment waren we wel een beetje klaar met de wedstrijd. Bij ons is het normaal dat je een (voetbal)wedstrijd afkijkt, maar zo'n baseball wedstrijd kan echt wel 5uur duren.
Wij zijn weggegaan na de 6e inning (van de 9) toen het inmiddels al bijna 22uur was. Moet je nagaan.. We keken nog even op internet in het hotel en om 23ur waren ze nog met de 9e inning bezig.

Oja wat wel apart is; in de supermarkten en eettenten in de stad vinden wij alles goedkoper als in Nederland. Alleen in het stadion zelf is eten/drinken echt mega duur! Nou is dat wel logisch dat ze prijzen omhoog gooien, alleen wat we niet snappen is dat die Amerikanen zich daar niets van aan lijken te trekken. Ze blijven eten en drinken kopen tijdens de wedstrijd! Een flesje bier (zit hier in aluminium flesjes) kostte omgerekend al 8euro. Mensen liepen met 2 flesjes en dan nog een dik bord eten wat ook al gauw rond de 10euro zat. Heel apart.. Je zou juist verwachten dat de Amerikanen dat dan nog duurder zouden vinden dan dat wij dat al vonden. Maarja, aan de andere kant zijn ze het ook wel gewend blijkbaar.

Dat baseball hier is echt een soort van familie uitje. Je ziet zelfs gezinnen met kleintjes daar zitten, die nog eigenlijk amper benul hebben van wat er gebeurd. Ook erg veel vrouwen in vergelijking met wat je in NL als publiek ziet bij een voetbalwedstrijd.

Oja, het stadion ligt pal aan de zee, dus wanneer een speler die bal zo'n knal geeft dat de bal het stadion uitvliegt kan hij nog weleens in het water komen (= homerun). Als dat gebeurd dan speelt er een speciaal muziekje en gaan er waterkanonnen af. Ook houden ze bij hoeveel watersplashers er zijn voorgekomen per seizoen. De teller is vandaag op 68 komen te staan ;-) Buiten in het water zijn een paar mensen rond aan het varen in kano's om deze ballen eruit te vissen. Als dit gebeurd laten ze dat ook op de videoschermen zien. Het hele publiek juigt dan mee.
In het stadion zelf hoor je trouwens ook echt dat 'ouderwetse' orgel geluid om het publiek op te zwepen, haha dat dat nogsteeds daadwerkelijk gebeurd..

Rond 22uur zijn we dus vertrokken en uiteindelijk iets over 22.30uur kwamen we bij het hotel aan. Hier hebben we wat spulletjes alvast uitgezocht omdat we morgenochtend de koffer definitief moeten inpakken voor ons vertrek. Om 10.05uur (19.05u NL tijd) zal onze airport shuttle er zijn en dan gaan we alweer bijna terug naar ons vertrouwde landje!

Nu eerst nog even ons laatste nachtje slapen in the US of A!

• 27 September 2014 - 13:38

Hemmo:

Hey guys, ik ga jullie reisverslagen missen! Alsof ik een beetje mee op vakantie was. Erg leuk om jullie belevenissen mee te maken en jullie foto's te zien. Have a save trip home!