Dag 15; Mariposa - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van Robin&Linda - WaarBenJij.nu Dag 15; Mariposa - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van Robin&Linda - WaarBenJij.nu

Dag 15; Mariposa

Blijf op de hoogte en volg Robin&Linda

21 September 2014 | Verenigde Staten, Mariposa

De wekker stond vanmorgen op tijd, want het ontbijt duurde maar tot 9uur. We hebben tijdens onze vakantie nog nooit zo'n uitgebreid continentaal ontbijt gehad! Natuurlijk weer geen kaas of iets in die richting, maar wel iets meer keuze in jam, nu ook pindakaas en verschillende smaken koffie. Niet dat we koffie drinken maar het was er wel haha. Ook kon je zelf je wafels bakken op een wafelijzer en deze daarna bestrooien met chocolade stukjes of aardbeien. Misschien nog we meer maar dat zien we morgen pas. Deze morgen kwamen we aan het eind van ons ontbijt er pas achter dat dit wafel-gebeuren er was, hehe oeps. Er was ook meer keuze in brood en er lagen zelfs verschillende soorten donuts!
Nou, toen het ontbijt achter de kiezen was, hebben we onze spulletjes bij elkaar gepakt en zijn we richting Yosemite National Park gereden, ons laatste nationale park van onze reis. We gingen vandaag bij de zuid ingang het park in, omdat hier de Giant Seqoia trees staan. De weg vanuit Mariposa was wel wat langer als we gedacht hadden, en soms was er ook een vangrail-loos stukje. Toch zijn we bij de Seqoia's gekomen! Die bomen zijn echt megagroot. We dachten dat het stuk bos waar ze staan dan ook alleen bebost was met die giant Seqioa's, maar dat is niet zo. Het is een gewoon stuk bos met toch alwel grote bomen waar tussendoor ineens die enorme reuzen staan.
We zijn een kleine trail gaan lopen in de Mariposa Grove van zo'n 1 mijl (1,6km) om zo bij de Grizzly Giant en de California Tunnel tree te komen. Gek om die bomen zo enorm groot te zien.
Ook hier heeft er een bosbrand gewoed waardoor er enkele grote seqoia's om lagen (niet de allergrootste van zijn soort) Dan al zie je dat de doorsnede van zo'n boom bijna even breed is als wij lang zijn. En dat zijn dus nog niet eens de grootste Seqoia's. Nadat we deze 2 enorme Seqoia's hadden gezien zijn we weer terug gegaan naar de auto omdat we nog een aardig stukje richting Yosemite valley / Yosemite village moesten rijden.
Het was weer een heel geslinger op de weg, maar niet langs afgronden e.d. Op een gegeven moment kwamen we bij een enorm druk uitkijkpunt; Valley view. We konden gelukkig een parkeerplekje vinden tussen alle touringcars vol Chinezen en Duitsers die pontificaal in de weg gingen staan.
Dit uitkijkpunt is een van de bekendste uitkijkpunten van het park. Zoals je op 1 van de foto's hieronder ziet kijk je tegen bergen aan links en rechts en in het midden ligt een soort kleed van naald-/dennenbomen.
We zijn uiteindelijk in Yosemite Village beland en met geluk hebben we een parkeeplekje gevonden. Het was enorm druk met parkeren. We hebben daar een broodje gegeten en zijn nog even langs het visitor center geweest. Verder was daar niet heel erg veel te beleven. We zijn hierna terug gereden door het park richting de westelijke uitgang. Onderweg nog wel wat mooie uitzichten gezien, maar geen uitgebreide uitkijkpunten.
Dat was wat ons wel een beetje tegenviel, de uitkijkpunten. Op internet tijdens de voorbereiding voor onze reis hebben we wel bepaalde punten opgezocht en foto's bekeken. Het blijkt toch dat je de allermooiste plekjes en uitkijkpunten tegenkomt als je echt de grote trails gaat lopen. Nou zijn wij niet helemaal de types om uitgebreid een trail van 5uur in totaal te gaan lopen en eerlijk gezegd hebben wij de parken nu ook wel een klein beetje gezien na alle voorgaande nationale parken. Ondanks dat is en blijft het een mooi park, heel erg bebost wat het toch weer erg onderscheid van andere parken.
Ook zijn hier erg veel dieren te vinden. We zagen af en toe al een paar roofvogels cirkelen en ook hebben wel veel eekhoorntjes gezien en een paar herten. In het park komt de bruine beer ook veel voor. Helaas kwamen we een aantal rode bordjes tegen onderweg wat betekent dat daar een bruine beer is aangereden, met fatale afloop.
Helaas hebben wij zelf geen bruine beer gezien. We vinden het wel heel erg dat ze ook daadwerkelijk worden aangereden terwijl dit hun leefgebied is en de mens eigenlijk te gast is.
Er komen ook aparte (mooie) vogels in dit gebied voor zoals de Scrub Jay (google maar eens). In het park zelf hebben we deze vogel niet gezien, maar ze zitten wel graag bij ons motel naast het zwembad.

Toen we tegen 16uur terug waren bij het motel, is Linda nog even gaan zwemmen. Het water was niet bepaald warm te noemen, de zon was inmiddels ook verdwenen achter de wolken. Het bubbelbad daarentegen was wel lekker warm! Tegen 19uur zijn we naar het enorme centrum van dit dorp gereden, bestaande uit 1 hoofdstraat. Gisteren was het Subway, vandaag The Pizza Factory! Het was ook echt een factory; erg druk en de pizza's kwamen aan de lopende band tevoorschijn. Een meisje schreeuwde het nummer of je naam als de pizza klaar was.
We hebben samen 1 pizza genomen, 1 maat kleiner als dat we laatst bij de Grand Canyon hadden genomen. Haha we leren het wel!
Het smaakte wederom goed! Hierna konden we het niet laten om nog een ijsje te gaan halen bij hetzelfde zaakje als gisteren. Het heet trouwens Yosemite Treats en zit er nog maar een paar weken.
Vandaag bestond het ijsje uit een bol Cookies&Cream, een bol Birthday Cake en een bol Huckleberry. Uiteraard weer met topping haha; M&M's, Cheesecake en stukjes Oreo koek. Nou dat ging wel naar binnen! ;-) Het ijsje hebben we in het motel opgegeten waarna we de rest van de avond nog rustig hebben doorgebracht en we hopen zometeen lekker in onze Queensize bedden in slaap te vallen.

• 21 September 2014 - 18:53

Bennie:

Hoi Linda en Robin,
    Is het mogelijk een dergelijk ijsje mee te nemen naar Nederland. De beschrijvingen spreken me namelijk wel aan. Aan jullie verslagen te lezen, bevalt het eten jullie in ieder geval wel.
    Mooie foto's trouwens van die Seqoia bomen, wat een joekels zijn dat.
    Het landschap blijft geweldig hè.
    Wanneer gaan jullie naar Monterey, is dat morgen ? Dan zitten jullie alweer aan de Westkust van de USA zie ik.
    Daarna naar San Francisco. Ik ben benieuwd hoe jullie dat gaat bevallen. Schijnt ook iets heel aparts te zijn met veel bekende bezienswaardigheden.

Groetjes van ons, Pa en Ma Visscher